TUS Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina
Wykaz umiejętności podzielonych na kroki wg Emmmana i Plasmeijer:
Prowadzenie treningu związanego z ekspresją emocji oraz uczenie umiejętności społecznych, będących przedmiotem ćwiczenia odbywa się według następujacych kroków:
Zawieranie znajomości z osobami dorosłymi
• Podejdź do drugiej osoby
• Popatrz na nią
• Podaj jej rękę
• Powiedz swoje imię głośno i wyraźnie
• Słuchaj uważnie imienia drugiej osoby.
Zawieranie znajomości z dziećmi
• Podejdź do dziecka
• Popatrz na nie
• Powiedz „cześć" w miły sposób
• Powiedz swoje imię głośno i wyraźnie
• Słuchaj uważnie imienia.
Słuchanie
• Popatrz na drugą osobę
• Słuchaj, co ona mówi
• Nie przerywaj
• Zapytaj o to, czego nie rozumiesz
• Powiedz, co o tym myślisz
Zadawanie pytania osobie dorosłej
• O co chcesz zapytać? (Świadomość)
• Czy możesz o to zapytać teraz?
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, że chciał(a)byś o coś zapytać
• Zapytaj w jasny sposób, wyraźnie
• Wytłumacz dlaczego zadajesz to pytanie
• Uważnie słuchaj odpowiedzi
• Powiedz, co o tym myślisz
Zadawanie pytania dziecku
• O co chcesz zapytać? (Świadomość)
• Czy możesz o to zapytać teraz?
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, że chciał(a)byś o coś zapytać
• Zapytaj w jasny sposób, wyraźnie
• Wytłumacz dlaczego zadajesz to pytanie
• Uważnie słuchaj odpowiedzi
• Powiedz, co o tym myślisz / jaka jest Twoja opinia / reakcja
Inicjowanie rozmowy
• Czy możesz teraz zainicjować rozmowę? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Mów o czymś, co oboje widzicie lub słyszycie
• Obserwuj, co robi druga osoba
• Słuchaj, co mówi druga osoba
• Czy możecie dalej rozmawiać, czy nie? (Świadomość)
Odmawianie
• Popatrz na drugą osobę
• Uważnie posłuchaj pytania
• Powiedz, czego nie rozumiesz
• Powiedz wyraźnie, ale uprzejmie 'nie'
• Wyjaśnij dlaczego mówisz nie
• Nie poddawaj się
Emocje
Ćwiczenie wstępne: rozpoznawanie wyrażania emocji za pomocą środków werbalnych i niewerbalnych: ćwiczenia „na żywo"; fotografie / obrazki; przykłady na video.
Wyrażanie emocji
Gniew
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz spokojnie, że jesteś zły/a
• Powiedz, dlaczego jesteś zła/y
• Obserwuj reakcję drugiej osoby
• Wysłuchaj, co mówi druga osoba
Rozczarowanie
• Dlaczego jesteś rozczarowany/a? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, co cię rozczarowało
• Powiedz, dlaczego jesteś rozczarowany/a
• Wysłuchaj, co mówi druga osoba
• Spróbujcie wspólnie znaleźć rozwiązanie
Mówienie komplementu
• Co Ci się podoba u drugiej osoby? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, co Ci się w niej podoba
• Obserwuj jej reakcję
• Wysłuchaj, co ma do powiedzenia
Reagowanie na krytykę
• Popatrz na drugą osobę
• Słuchaj uważnie, zachowaj spokój
• Powiedz, czego nie rozumiesz
• Powiedz, z czym się zgadzasz
• Powiedz, z czym się nie zgadzasz
• Wyjaśnij, jak to się stało
• Powiedz, co masz zamiar z tym zrobić
Wyrażanie krytyki
• Z czym się nie zgadzasz? / Co Ci się nie podoba? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, że chcesz coś powiedzieć
• Powiedz grzecznie, z czym się nie zgadzasz (albo co Ci się nie podoba)
• Posłuchaj, co druga osoba ma do powiedzenia
• Zapytaj, co ma zamiar z tym zrobić.