Młodzieżowa Grupa Rozwoju Osobowego
Uczestnicy: młodzież zainteresowana własnym rozwojem; przejawiająca motywacje rozwojowe; potrzebę - lepszego rozumienia samego siebie i otaczającej rzeczywistości, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, umiejętnego rozwiązywania problemów życiowych, wspierania siebie samego i pomagania innym, rozwijania kompetencji społecznych.
Czas realizacji: 40 godz.; w cyklu cotygodniowych 2 godzinnych spotkań w grupie
Cele:
- Kształtowanie odporności na czynniki ryzyka.
- Wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę psychologiczną.
- Podniesienie poziomu samoświadomości i motywacji dalszego rozwoju.
- Ugruntowanie w poczuciu rzeczywistej własnej wartości i bezpieczeństwa.
- Rozwijanie umiejętności samopomocy, dokonywania konstruktywnych zmian w sobie, podejmowania decyzji.
- Rozwój umiejętności interpersonalnych i kompetencji społecznych (aktywnego słuchania, rozpoznawania emocji własnych i innych, otwartego komunikowania się, pomagania sobie wzajemnie).
- Czerpanie siły z lepszego poznania samego siebie, rozumienia, akceptacji siebie, kierowania sobą, konstruktywnego porozumiewania się z innymi, umiejętności podejmowania decyzji.
- Rozwój umiejętności relaksu, radzenia sobie z napięciem, stresem.
- Kształtowanie nawyku dbałości o własny umysł, psychikę, ciało.
Zasadnicze formy i metody pracy:
- zajęcia spotkaniowe skoncentrowane na dynamice procesów grupowych,
- praca w grupie, podgrupach, w parach oraz indywidualna na tle grupy,
- psychoedukacja; „mini – wykłady” dostarczające niezbędnej wiedzy,
- zajęcia warsztatowe,
- trening umiejętności; procesy i ćwiczenia rozwijające umiejętności np. nienegatywnego myślenia, ekspresji emocji, umiejętności interpersonalne; psychodramatyczne ćwiczenia nowych, konstruktywnych sposobów zachowania i inne,
- dzielenie się uczestników doświadczeniami, wzajemne udzielanie sobie informacji zwrotnych,
- planowanie realnych zadań do wykonania poza grupą i ich realizacja; konfrontacja z realnymi trudnościami,
- ćwiczenia relaksacyjne (praca z ciałem).
Program przewiduje elementy: Treningu Asertywności, Programu Psychoedukacyjnego M. i P. Fijewskich „Nasze spotkania”, Racjonalnej Terapii Zachowań Multsby Maxie C., Strategia M. Seligmana (alternatywnego myślenia i reagowania w sytuacjach trudnych) i inne.
Spodziewane efekty uczestnictwa:
- uzyskanie przez uczestników świadomej akceptacji samego siebie,
- ugruntowanie się w poczuciu własnej wartości,
- wzrost poczucia bezpieczeństwa,
- podejmowanie odpowiedzialności za siebie; swoje zachowanie, działania,
- nabycie większej umiejętności wyrażania siebie; swoich myśli, emocji, potrzeb,
- radzenie sobie z wyzwaniami w sposób społecznie akceptowany, utrzymując odpowiednią równowagę pomiędzy zaspokajaniem potrzeb doraźnych i długodystansowych, własnych i cudzych,
- większa łatwość w kontaktowaniu się z innymi, bycia w bliskim kontakcie, pomagania sobie wzajemnie,
- podniesienie zainteresowania i gotowości do samodzielnego kierowania własnym rozwojem,
- korzystanie z poznanych sposobów relaksacji ciała i umysłu,
- umiejętność wykorzystywania w codzienności zdobytych doświadczeń; radzenia sobie w sytuacjach trudnych, dokonywania pożądanych zmian, tworzenia realistycznych planów, mierzenia się z przeciwnościami, proszenia o pomoc.