Bezpłatna Infolinia
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że została uruchomiona całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Każda młoda osoba, która zechce porozmawiać o swoich problemach, może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc od doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Infolinię prowadzi Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Organizacja ta została wybrana w konkursie MEN, realizowanym w ramach Narodowego Programu Zdrowia.
TUS Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina
Wykaz umiejętności podzielonych na kroki wg Emmmana i Plasmeijer:
Prowadzenie treningu związanego z ekspresją emocji oraz uczenie umiejętności społecznych, będących przedmiotem ćwiczenia odbywa się według następujacych kroków:
Zawieranie znajomości z osobami dorosłymi
• Podejdź do drugiej osoby
• Popatrz na nią
• Podaj jej rękę
• Powiedz swoje imię głośno i wyraźnie
• Słuchaj uważnie imienia drugiej osoby.
Zawieranie znajomości z dziećmi
• Podejdź do dziecka
• Popatrz na nie
• Powiedz „cześć" w miły sposób
• Powiedz swoje imię głośno i wyraźnie
• Słuchaj uważnie imienia.
Słuchanie
• Popatrz na drugą osobę
• Słuchaj, co ona mówi
• Nie przerywaj
• Zapytaj o to, czego nie rozumiesz
• Powiedz, co o tym myślisz
Zadawanie pytania osobie dorosłej
• O co chcesz zapytać? (Świadomość)
• Czy możesz o to zapytać teraz?
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, że chciał(a)byś o coś zapytać
• Zapytaj w jasny sposób, wyraźnie
• Wytłumacz dlaczego zadajesz to pytanie
• Uważnie słuchaj odpowiedzi
• Powiedz, co o tym myślisz
Zadawanie pytania dziecku
• O co chcesz zapytać? (Świadomość)
• Czy możesz o to zapytać teraz?
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, że chciał(a)byś o coś zapytać
• Zapytaj w jasny sposób, wyraźnie
• Wytłumacz dlaczego zadajesz to pytanie
• Uważnie słuchaj odpowiedzi
• Powiedz, co o tym myślisz / jaka jest Twoja opinia / reakcja
Inicjowanie rozmowy
• Czy możesz teraz zainicjować rozmowę? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Mów o czymś, co oboje widzicie lub słyszycie
• Obserwuj, co robi druga osoba
• Słuchaj, co mówi druga osoba
• Czy możecie dalej rozmawiać, czy nie? (Świadomość)
Odmawianie
• Popatrz na drugą osobę
• Uważnie posłuchaj pytania
• Powiedz, czego nie rozumiesz
• Powiedz wyraźnie, ale uprzejmie 'nie'
• Wyjaśnij dlaczego mówisz nie
• Nie poddawaj się
Emocje
Ćwiczenie wstępne: rozpoznawanie wyrażania emocji za pomocą środków werbalnych i niewerbalnych: ćwiczenia „na żywo"; fotografie / obrazki; przykłady na video.
Wyrażanie emocji
Gniew
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz spokojnie, że jesteś zły/a
• Powiedz, dlaczego jesteś zła/y
• Obserwuj reakcję drugiej osoby
• Wysłuchaj, co mówi druga osoba
Rozczarowanie
• Dlaczego jesteś rozczarowany/a? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, co cię rozczarowało
• Powiedz, dlaczego jesteś rozczarowany/a
• Wysłuchaj, co mówi druga osoba
• Spróbujcie wspólnie znaleźć rozwiązanie
Mówienie komplementu
• Co Ci się podoba u drugiej osoby? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, co Ci się w niej podoba
• Obserwuj jej reakcję
• Wysłuchaj, co ma do powiedzenia
Reagowanie na krytykę
• Popatrz na drugą osobę
• Słuchaj uważnie, zachowaj spokój
• Powiedz, czego nie rozumiesz
• Powiedz, z czym się zgadzasz
• Powiedz, z czym się nie zgadzasz
• Wyjaśnij, jak to się stało
• Powiedz, co masz zamiar z tym zrobić
Wyrażanie krytyki
• Z czym się nie zgadzasz? / Co Ci się nie podoba? (Świadomość)
• Popatrz na drugą osobę
• Powiedz, że chcesz coś powiedzieć
• Powiedz grzecznie, z czym się nie zgadzasz (albo co Ci się nie podoba)
• Posłuchaj, co druga osoba ma do powiedzenia
• Zapytaj, co ma zamiar z tym zrobić.
Punkt konsultacyjny dla rodziców, opiekunów, wychowawców
Punkt konsultacyjny dla rodziców, opiekunów, wychowawców.
Czynny w każdy poniedziałek w godz. 18.00 – 20.00
USŁUGA BEZPŁATNA I NIE WYMAGA REJESTRACJI!!
Udzielamy wsparcia, pomocy w sytuacjach: (ukryte - 3 poniższe punkty)
• doświadczania różnego rodzaju niepowodzeń opiekuńczych, wychowawczych; trudności w kontaktach z dzieckiem, itd.,
• innych problemów rodzinnych, życiowych,
• kiedy stajesz wobec wydarzeń, które mogą wywoływać kryzys (rozwód, choroba, śmierć bliskiej osoby, rekonstrukcja rodziny, bycie świadkiem/ofiarą przemocy, uzależnienia i wiele innych).
Korzystając z tego rodzaju pomocy możesz uzyskać: (ukryte - poniższe punkty)
• wgląd w doświadczaną trudność, problematyczną sytuację; rozpoznanie, określenie problemu i faktycznych lub prawdopodobnych jego przyczyn,
• orientację w obszarze potencjalnych możliwości rozwiązania lub zminimalizowania problemu i jego skutków,
• rozwiązanie problemu,
• lepsze rozumienie samego siebie własnego dziecka, innych ludzi,
• doświadczenie konstruktywnych zmian w jakości relacji z dzieckiem, z innymi osobami,
• rozeznanie ewentualnej potrzeby skorzystania z dalej idącej pomocy specjalistycznej i uzyskać informacje o możliwościach w tym zakresie.
Pamiętaj, że nawet w najbardziej beznadziejnych sytuacjach jest nadzieja i są rozwiązania!
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
dla dzieci i młodzieży
w wieku: 8 - 14 lat - nieśmiałych, agresywnych, mających trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi, przestrzeganiem norm społecznych, adaptacją do nowych sytuacji oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Aspergera oraz ADHD.
Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych poprzez:
• odreagowanie napięć emocjonalnych,
• uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb,
• poznawanie metod radzenia sobie z emocjami,
• praca nad przestrzeganiem zasad,
• trening umiejętności społecznych,
• trening umiejętności komunikacyjnych,
• trening modyfikowania zachowań na bardziej aprobowane społecznie,
• rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
• nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Przykładowym tematem zajęć może być: reagowanie na krytykę, zaczepki, agresję; wspólna zabawa przegrywanie, kompromis; wspólna zabawa - kompromis, przegrywanie, itp.
Spotkania realizowane będą raz w tygodniu, w małych grupach, dobieranych wg wieku, rozeznania potrzeb i kompetencji społecznych dziecka. Czas trwania - 60 minut,
Zajęcia prowadzą dyplomowani specjaliści z certyfikatem TUS i doświadczeniem potwierdzającymi kompetencje do prowadzenia zajęć.
W razie potrzeby organizowane będą dodatkowe indywidualne spotkania terapeuty z dziećmi oraz rodzicami/opiekunami terapeutą; w trakcie trwania bądź po zakończeniu TUS
Zapraszamy również rodziców/opiekunów dzieci uczęszczających na TUS
na
Trening Umiejętności Rodzicielskich
wiecej informacji o treningu
TUS Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina
Punkt konsultacyjny dla młodzieży
Bezpłatnie, bez rejestracji w każdy czwartek w godzinach: 15.00 – 17.00.
Jeśli ukryte - poniższe punkty:
• stoisz wobec wydarzeń, które mogą wywoływać kryzys (rozwód, rozpad, rekonstrukcja rodziny, narodziny rodzeństwa, choroba, śmierć bliskiej osoby, bycie ofiarą lub świadkiem przemocy itp.
• odczuwasz bezradność wobec własnych problemów życiowych i w różnego rodzaju sytuacjach trudnych - szkolnych, domowych, koleżeńskich,
• doświadczasz wewnętrznych konfliktów, braku poczucia własnej wartości,
• masz kłopoty w relacjach z rówieśnikami, sympatią, w kontaktach z dorosłymi, innymi ludźmi.
masz możliwość skorzystania z konsultacji specjalistycznych
to powiedz sobie: „Tak”
Ważne! Gwarantowana dyskrecja.
Pamiętaj, że nawet w najbardziej beznadziejnych sytuacjach jest nadzieja i są rozwiązania!