załącznik nr 1 do Zarządzenia Dyrektora Nr 1/2024
z dnia 15 sierpnia 2024 roku


POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH W PRYWATNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ „DOBRE MIEJSCE”
W SKARŻYSKU - KAMIENNEJ

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1

Celem POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH w PRYWATNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZEJ „DOBRE MIEJSCE” W SKARŻYSKU - KAMIENNEJ jest:
1. potwierdzenie stosowania STANDARDÓW OCHORNY MAŁOLTENICH przyjętych w jednostce;
2. zapewnienie pacjentom harmonijnego rozwoju w warunkach poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku. 


§ 2

 Ilekroć w POLITYCE OCHRONY MAŁOLETNICH jest mowa o:
1. PORADNI – należy przez to rozumieć Prywatną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną „Dobre Miejsce” w Skarżysku – Kamiennej.
2. POLITYCE – należy przez to rozumieć POLITYKĘ OCHRONY MAŁOLETNICH w Prywatnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Dobre Miejsce” w Skarżysku – Kamiennej.
3. Dziecku, uczniu, wychowanku, małoletnim – należy przez to rozumieć osobę która nie ukończyła 18 lat i korzysta z usług Prywatnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Dobre Miejsce” w Skarżysku – Kamiennej.
4. Nieletnim – należy przez to rozumieć dziecko poniżej 17 roku życia.
5. Pracownikach – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Prywatnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Dobre Miejsce” w Skarżysku - Kamiennej, ale i wolontariuszy, praktykantów, osoby, z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne;
6. Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
7. Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Prywatnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Dobre Miejsce” w Skarżysku – Kamiennej.
8. Krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
1) Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub ze strony osoby, której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
2) Przemoc psychiczna wobec dziecka to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem, a dzieckiem.
3) Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy,
4) Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
9. Prokuraturze – należy przez to rozumieć prokuraturę rejonową właściwą wg miejsca zaistnienia przestępstwa.
10. Sądzie opiekuńczym – należy przez to rozumieć Sąd Rejonowy, Wydział Rodziny i Nieletnich właściwy z uwagi na miejsce zamieszkania dziecka.
11. Przestępstwie – należy przez to rozumieć w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie Karnym.
12. Przemocy domowej – należy przez to rozumieć zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
1) Narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia.
2) Naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną.
3) Powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę.
4) Ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej.
5) Istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
13. Zagrożeniu dobra dziecka – należy przez to rozumieć przypadki, w których istnieją uzasadnione powody do podejrzenia, że uczeń może być narażony na jakiekolwiek formy zaniedbania, przemocy domowej czy inne trudne do zdefiniowania sytuacje. Katalog możliwych sytuacji będących zagrożeniem dobra dziecka jest otwarty. Przykładowo może to być:
a) Zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka, tj.; np. prawidłowa higiena, żywienie dostosowane do wieku dziecka, zapewnienie odpowiedniej odzieży.
b) Zaniedbanie potrzeb emocjonalnych i psychicznych dziecka (pozostawianie dziecka bez opieki lub w takiej sytuacji, że coś mu zagraża lub sprawowanie opieki pod wpływem alkoholu).
c) Niewypełnianie zaleceń lekarskich.
d) Stosowanie kar fizycznych.
e) Surowe dyscyplinowanie dziecka przez rodziców, opiekunów.
f) Nieposyłanie dziecka do szkoły.
g) Niestosowanie się do zaleceń jednostki oświatowej co do pomocy psychologiczno - pedagogicznej dziecku.
h) Sytuacja gdy wiadomo, że w rodzinie jest założona Niebieska Karta, ale potrzeby dziecka nadal nie są zaspokajane i jego sytuacja nie uległa poprawie.
i) Sytuacja, gdy pomimo zastosowanej procedury i dostępnych środków wychowawczych podopieczny jednostki kontynuuje działania naruszające bezpieczeństwo, dodatkowo gdy rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z jednostką, oraz szczególnie w sytuacji, gdy jednostce znane są inne przejawy demoralizacji.
j) Konflikty około rozwodowe zagrażające dobru dziecka.
k) Rodzic nadużywający substancji psychoaktywnych.
14. Demoralizacji – należy przez to rozumieć, w szczególności:
a) Dopuszczenie się czynu zabronionego (czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej jako wykroczenie lub przestępstwo).
b) Naruszanie zasad współżycia społecznego.
c) Uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
d) Używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych.
e) Uprawianie nierządu.

§ 3


1. W przypadku nieobecności Dyrektora w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go inny pracownik poradni.

 
Rozdział 2
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci

§ 4

1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci.
2. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

§ 5

1. Znajomość czynników ryzyka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwiają:
1) Identyfikowanie dzieci, które są bardziej narażone na krzywdzenie.
2) Planowanie działań profilaktycznych wobec dziecka i rodziców.
3) Przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.
2. Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem, że dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć wnikliwą obserwację dziecka i rodziców.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę
z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia (np. psychologicznej, materialnej) i motywują ich do szukania pomocy, jeżeli jest potrzebna.
4. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

§ 6

1. Znajomość symptomów krzywdzenia dziecka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwia:
1) Identyfikowanie dzieci, które są krzywdzone.
2) Przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.
2. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone należy zareagować zgodnie z odpowiednią procedurą interwencji wskazaną w niniejszej POLITYCE.


Rozdział 3
Zasady i procedura postępowania
w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika
§ 7

1. W przypadku uzyskania informacji o nieodpowiednim zachowaniu pracownika poradni, w szczególności wobec pacjenta poradni:
1) Osoba, która otrzymała informację w miarę możliwości przeprowadza rozmowę z pracownikiem, który dopuścił się negatywnego zachowania w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Sugeruje, iż aktualny sposób zachowywania się jest niewłaściwy. Z tego zdarzenia sporządzana jest notatka służbowa – załącznik nr 1. Jeżeli zachowanie pracownika narusza prawa i dobro dziecka, w tym godność lub jego bezpieczeństwo, pracownik, który posiada informacje o takim zachowaniu niezwłocznie informuje o nim Dyrektora.
2) W przypadku braku zmiany w zachowaniu pracownika, osoba która otrzymała informację zgłasza problem Dyrektorowi i przekazuje NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1.
3) Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem zachowującym się negatywnie. Ustalony zostaje protokół poprawy zachowania. Zawiera on ustalenia w celu poprawy sytuacji i wyeliminowania niepożądanych zachowań pracownika oraz konsekwencje
w przypadku nierealizowania postanowień planu.
4) Dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka, przedstawia i omawia PLAN POMOCY – załącznik nr 2. Informuje w nim o podjętych działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, możliwości skorzystania z różnych form wsparcia: rozmowa
z pedagogiem, psychologiem, skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
5) Osoba wskazana przez Dyrektora rozmawia z dzieckiem w celu udzielenia mu niezbędnego wsparcia.
6) Osoba wskazana przez Dyrektora poprzez obserwację, a także rozmowy monitoruje sytuację dziecka.


§ 8


1. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka:
1) Osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje
o tym Dyrektora, przekazuje Dyrektorowi NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1.
2) Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzanym o popełnienie przestępstwa w celu zdobycia informacji.
3) Osoba wskazana przez Dyrektora przeprowadza rozmowę z pacjentem. W przypadku podejrzeń o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, Dyrektor informuje
o obowiązku zgłoszenia sprawy na policję lub do prokuratury, a także podjęciu działań wynikających z lub Kodeksu pracy. Dziecku zostaje udzielone niezbędne wsparcie (rozmowa z psychologiem pedagogiem bądź też innym pracownikiem, do którego dziecko ma zaufanie, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia). Rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia na terenie poradni oraz poza nią. PLAN POMOCY dziecku stanowi załącznik nr 2.
4) W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu przez pracownika osoba która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje
o tym Dyrektora przekazując NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ (załącznik nr 1), a następnie Dyrektor składa do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka – załącznik nr 3 i wykonuje inne niezbędne czynności aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
5) W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1, którą przekazuje Dyrektorowi.


§ 9


1. W przypadku gdy pracownik jest świadkiem przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka przez innego pracownika zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym Dyrektora. Przekazuje Dyrektorowi NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1.
2. Dyrektor informuje pracownika podejrzewanego o krzywdzenie o:
1) Posiadanej relacji ze zdarzenia.
2) Obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury.
3) Dyrektor składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na policję bądź do prokuratury.
3. Dyrektor podejmuje w stosunku do pracownika krzywdzącego dziecko działania wynikające z lub Kodeksu pracy.
4. Pokrzywdzonemu dziecku zostaje udzielone niezbędne wsparcie (rozmowa z psychologiem pedagogiem bądź też innym pracownikiem do którego dziecko ma zaufanie, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia). Rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia na terenie poradni oraz poza nią. PLAN POMOCY dziecku stanowi załącznik nr 2.


§ 10


W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest Karta interwencji - załącznik nr 4. Kartę interwencji zakłada i prowadzi Dyrektor. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji osobowej dziecka.


Rozdział 4
Zasady i procedura postępowania
w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę ze środowiska rodzinnego
§ 11


1. Każdy pracownik, który otrzymał informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez jakąkolwiek osobę dorosłą, niebędącą pracownikiem poradni jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu Dyrektora oraz sporządzić NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ - załącznik nr 1 - zawierającą opis zaobserwowanych symptomów.
2. W przypadku zagrożenia dobra dziecka pracownik poradni podejmuje rozmowę z rodzicem niekrzywdzącym (z rozmowy sporządza NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1):
1) Przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia.
2) Informuje o zachowaniach czy też wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia.
3) Omawia rolę rodzica w podejmowaniu interwencji, proponuje wsparcie - np. placówki świadczące pomoc w danym zakresie; ustala rodzaj pomocy udzielanej dziecku (zapewnienie bezpieczeństwa, wsparcia go przez poradnię, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia) - PLAN POMOCY dziecku określa załącznik nr 2.
4) Ustala plan naprawczy dla rodziców zawierający działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, gdy zaplanowane działania nie przyniosą efektu (jasne określenie ram czasowych).
5) Monitoruje sytuację dziecka i podejmowane działania naprawcze przez rodzica. informuje o ustawowym ewentualnym obowiązku podjęcia interwencji prawnej.
W przypadku braku poprawy zgłasza sprawę do Sądu Rodzinnego – załącznik nr 5.
3. W sytuacji, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa Dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić zawiadomienie na policję lub do prokuratury.


§ 12


1. W przypadku zgłoszenia przez dziecko pracownikowi poradni, że zostały zastosowane wobec niego zachowania przemocowe ze strony dorosłych w środowisku rodzinnym, osoba, która otrzymała informację na ten temat:
1) Przeprowadza rozmowę z dzieckiem w celu wyjaśnienia sytuacji. Informuje o sprawie dyrektora.
2) Ustala poziom bezpieczeństwa dziecka w rodzinie.
3) W towarzystwie dyrektora rozmawia z rodzicami dziecka i podejmuje działania wyjaśniające.
4) Osoba wskazana przez dyrektora monitoruje sytuację. Po 1 - 3 miesiącach należy powtórzyć ustalenie poziomu bezpieczeństwa dziecka w rodzinie.
5) W przypadku, gdy są podejrzenia, że dziecko nadal nie jest bezpieczne w rodzinie uruchamiana jest procedura Niebieskiej Karty (NK) lub też zawiadamiany jest Sąd Rodzinny – załącznik nr 5.


§ 13


1. W sytuacji gdy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w szczególności z użyciem przemocy domowej, Dyrektor lub wskazany przez niego pracownik informuje rodziców o obowiązku poradni zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd).
2. Dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodzinną do Sądu Rodzinnego.
3. W przypadku podejrzenie popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu, w tym z użyciem przemocy domowej, osoba która, posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa, informuje o tym Dyrektora, a następnie Dyrektor składa niezwłocznie do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka – załącznik nr 3.
4. W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1, którą przekazuje Dyrektorowi.
5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji wskazanych w ust.1.

§ 14


W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest Karta interwencji - załącznik nr 4. Kartę interwencji zakłada i prowadzi pracownik, któremu dziecko zgłosiło przemoc domową. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji osobowej dziecka.


Rozdział 5
Zasady bezpiecznych relacji
między dziećmi, a pracownikami

§ 15


1. Poradnia ustala zasady zapewniające bezpieczne relacje między pacjentami a pracownikami, a w szczególności zachowania niedozwolone.
2. Zasady bezpiecznych relacji między pracownikami, a pacjentami to zespół zasad, których powinni przestrzegać w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych.
3. Zasady określają, jakie zachowania są dozwolone i niedozwolone w pracy z dziećmi, a przestrzeganie ich przez wszystkich pracowników poradni może zmniejszyć ryzyko krzywdzenia dzieci.
4. Zasady bezpiecznych relacji pracownika z dzieckiem określa załącznik nr 7.


§ 16


1. Poradnia ustala zasady dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi określa załącznik nr 8.


Rozdział 6
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 17


1. Poradnia zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z wewnętrznymi regulacjami i Polityką ochrony danych osobowych.
2. Poradnia uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Zasady ochrony wizerunku dziecka określa załącznik nr 9.


Rozdział 7
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 18


Poradnia nie zapewnia dzieciom swobodnego dostępu do Internetu.


§ 19


1. Na terenie poradni dostęp małoletniego do Internetu możliwy jest:
1) Pod nadzorem pracownika na zajęciach.
2. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika, pracownik ma obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas badania czy sesji terapeutycznej.


§ 20


1. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo cyfrowe jest dyrektor poradni.
2. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna przeprowadza z małoletnimi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń w sieci.
3. Osoba odpowiedzialna zapewnia, aby sieć internetowa była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie. Zapewnia na wszystkich urządzeniach z dostępem do Internetu na terenie poradni zainstalowane i aktualizowane:
1) Oprogramowanie filtrujące treści internetowe.
2) Oprogramowanie monitorujące korzystanie przez dzieci z Internetu.
3) Oprogramowanie antywirusowe.
4) Oprogramowanie antyspamowe.
5) Firewall.
4. Wymienione w ust. 3 oprogramowanie jest aktualizowane przez osobę odpowiedzialną
w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
5. Osoba odpowiedzialna przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na urządzeniach ze swobodnym dostępem, podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.
W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
6. Informację o dziecku, które korzystało z urządzenia w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi, który aranżuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem.
7. Pedagog lub psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w ustępach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie i zagrożeń w sieci.
8. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog lub psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale 5 i kolejnych niniejszej POLITYKI.

Rozdział 8
Monitoring stosowania POLITYKI
§ 21


1. Osobą odpowiedzialną za monitoring POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH i STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH w poradni jest Dyrektor Jakub Grudzień. Można skontaktować się z nim telefonicznie pod numerem +48 696 403 678 lub pisząc e - maila pod adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za:
1) Monitorowane realizacji POLITYKI.
2) Ocenę POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH i STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH w celu zapewnienia jej dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
3) Reagowanie na sygnały naruszenia POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH
i STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH.
4) Przyjmowanie zgłoszeń o poprawkach do POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH
i STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH (od pacjentów, rodziców, pracowników).
5) Proponowanie zmian w POLITYCE OCHRONY MAŁOLETNICH i STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH.
6) Prowadzenie REJESTRU ZGŁOSZEŃ – załącznik nr 11, na podstawie KART INTWERWENCJI.
7) Przygotowanie pracowników do stosowania POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH i STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH.
8) Ustalenie planu szkoleniowo – edukacyjnego.
9) Szkolenie pracowników ze stosowania POLITYKI i STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH.
10) Opracowywanie i przekazywanie materiałów edukacyjnych pracownikom.
11) Odbierania od pracowników oświadczenia o zapoznaniu się z POLITYKĄ OCHRONY MAŁOLETNICH i STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH i zobowiązaniu do jej stosowania.
12) Odbierania od rodziców oświadczenia o zapoznaniu się z POLITYKĄ OCHRONY MAŁOLETNICH i STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH we współpracy
z pracownikami; wszyscy rodzice pacjentów korzystających z poradni mają obowiązek zapoznania się z dokumentem
i podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z nim.
13) Dokumentowanie czynności notatkami służbowymi lub w inny sposób określony
w wewnętrznych regulacjach.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1 przeprowadza wśród pracowników raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów ochrony małoletnich. Wzór ankiety - załącznik nr 12.
4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany w standardach ochrony małoletnich oraz wskazywać naruszenia standardów w poradni.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie RAPORT z monitoringu – załącznik nr 13.
6. Dyrektor wprowadza do standardów ochrony małoletnich niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, pacjentom i ich rodzicom.

Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 22


1. POLITYKA wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez umieszczenie POLITYKI na tablicy ogłoszeń dla pracowników oraz poprzez przesłanie jej tekstu droga elektroniczną.
3. Niezależnie od powyższych zasad ogłaszania POLITYKI zostaje ona udostępniona również poprzez zamieszczenie jej, wraz z wersją skróconą dla małoletnich na stronie internetowej poradni pod adresem:
https://www.poradnia-skarzysko.pl/
4. Zapisy zawarte w POLITYCE obowiązują pacjentów, pracowników i rodziców pacjentów.
5. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z POLITYKĄ a znajomość jej treści potwierdza własnoręcznym podpisem. Oświadczenie pracownika przechowuje się w części B akt osobowych.

Wykaz załączników:
Załącznik nr 1 - Notatka służbowa.
Załącznik nr 2 - Plan pomocy dziecku.
Załącznik nr 3 - Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Załącznik nr 4 - Karta interwencji.
Załącznik nr 5 - Zawiadomienie o zagrożeniu dobra dziecka.
Załącznik nr 6 - Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego.
Załącznik nr 7 - Kodeks bezpiecznych relacji pracownika z małoletnimi.
Załącznik nr 8 - Kodeks bezpiecznych relacji między małoletnimi.
Załącznik nr 9 - Zasady ochrony wizerunku dziecka.
Załącznik nr 10 - Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci.
Załącznik nr 11 - Rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dzieci.
Załącznik nr 12 - Ankieta monitorująca dla pracowników.
Załącznik nr 13 – Oświadczenie o znajomości i akceptacji Polityki oraz zobowiązaniu do jej przestrzegania.
Załącznik nr 13 - Raport z monitoringu. 

Facebook Twitter Google+ Pinterest

Aktualności

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Zaburzenia ze spektrum autyzmu


 Diagnoza w „Dobrym Miejscu” !!! Nie ma jednego badania, które mogłoby wykazać autyzm, dlatego diagnoza stawi…

Bajka o koronawirusie :)

Bajka o koronawirusie :)


Polecamy "Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie " kliknij tutaj  

Książeczka o koronawirusie :)

Książeczka o koronawirusie :)


W obecnej sytuacji polecamy przeczytać książeczkę o koronawirusie waszym pociechom. kliknij tutaj    

Karty zabaw Wspierające Regulację Emocji

Karty zabaw Wspierające Regulację Emoc…


Drodzy Rodzice i Opiekunowie! Zachęcamy, zwłaszcza w tym trudnym czasie, do wspólnych zabaw z dziećmi - inspirują…

Nasza oferta

O nas

Nasza wizja

Widzimy naszą Poradnię, jako dostępne „Dobre Miejsce”, gdzie w duchu poszanowania każdego człowieka, życzliwości i wrażliwości na jego potrzeby, szala przechyla się w kierunku dobra, nadziei, pozytywnego stosunku do siebie, odporności, funkcjonalności i rozwoju.

Nasza misja

Naszą misją jest służenie specjalistyczną pomocą psychologiczno- pedagogiczną, terapeutyczną, edukacyjną dzieciom, młodzieży, rodzicom, rodzinom, innym placówkom oświatowym, wychowawczym, instytucjom pracującym dla dobra dziecka i rodziny.

Nasz oferta kierowana jest do

osób prywatnych, placówek oświatowych, instytucji i organizacji pracujących na rzecz dziecka i rodziny (urzędy; centra pomocy rodzinie, pomoc społeczna, służba zdrowia, stowarzyszenia, kościoły, policja itd.)

Przyczyniamy się do

podnoszenia jakości życia naszych klientów, promocji zdrowia w szerokim tego słowa znaczeniu (w sferze psychicznej, emocjonalnej, intelektualnej fizycznej, społecznej, duchowej), rozpowszechniania, popularyzacji wiedzy psychologicznej, pedagogicznej w środowisku lokalnym.


Galeria