Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Diagnoza w „Dobrym Miejscu” !!!
Nie ma jednego badania, które mogłoby wykazać autyzm, dlatego diagnoza stawiana jest na podstawie obserwacji dziecka oraz wywiadu z rodzicami przez interdyscyplinarny zespół specjalistów tzn. grupę specjalistów z różnych dziedzin, zwykle może to być psychiatra, pedagog, psycholog, logopeda.
Badania, które mogą być zalecone podczas diagnostyki pod kątem spektrum autyzmu:
- badanie przesiewowe M-CHAT – jest pierwszym badaniem, które wykonują rodzice
- badania w poradni genetycznej mogą być zalecone, jeśli diagności podejrzewają zespoły genetyczne np. zespół łamliwego chromosomu X, Zespół Retta
- badanie słuchu i wzroku – sprawdza czy trudności ze słyszeniem lub widzeniem mogą wyjaśniać sposób zachowania dziecka
- obserwacja diagnostyczna – Wykorzystujemy ASRS Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu, który uwzględnia kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR oraz pozwala dostosować wnioski diagnostyczne do DSM V.
- testy oceniające rozwój dziecka np. PEP-R ,
- konsultacja z neurologiem i EEG – badanie pozwala wykluczyć epilepsję
Kompleksowa diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu wg podwójnych kryteriów ICD i DSM V. Wykorzystujemy ASRS Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu, który uwzględnia kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR oraz pozwala dostosować wnioski diagnostyczne do DSM V.
Etapy diagnozy:
• Wywiad z rodzicami: wywiad dotyczy kluczowych sfer rozwoju neuropsychologicznego dziecka. Obecność dziecka w gabinecie na tym etapie można uznać za wizytę adaptacyjną.
Rodzice mogą być poproszeni o przybycie bez dziecka. Rodzice zostają poproszeni o dostarczenie dokumentów z konsultacji, np. neurologicznej, genetycznej, metabolicznej, okulistycznej, audiologicznej, oraz nagranie materiałów filmowych w codzienności funkcjonowania dziecka.
• I Obserwacja dziecka: zespół (psycholog, pedagog, neurologopeda) przeprowadza próbę oceny funkcjonowania poznawczego dziecka, ocenia kompetencje komunikacyjne, językowe, przeprowadza obserwację swobodną i kierowaną pod kątem kryteriów diagnostycznych ASD.
• II Obserwacja dziecka: spotkanie z psychologiem lub pedagogiem, w przypadku konieczności pogłębienia obserwacji dziecka. W przypadku potrzeby pogłębienie oceny procesów integracji sensorycznej - z diagnostą SI.
Diagności opracowują opinię z opisem objawów w poszczególnych sferach funkcjonowania pacjenta.
• Przekazanie opinii o wynikach diagnozy: spotkanie z rodzicami poświęcone jest omówieniu wyników obserwacji, wydaniu zaleceń, udzieleniu informacji o możliwościach uzyskania wsparcia, terapii, świadczeń, a także wyjaśnieniu wątpliwości.
• Badanie lekarskie (psychiatryczne): ostateczna diagnoza lekarza psychiatry (współpracujemy z psychiatrą dziecięcym i młodzieżowym).
Rzetelna diagnoza autyzmu to skomplikowany proces. Bardzo często wymaga współpracy specjalistów różnych dziedzin: z zakresu psychologii, psychiatrii, neurologopedii, pedagogiki specjalnej.
Jednoznaczna diagnoza nie może być postawiona przy pierwszym spotkaniu!!!
(może ono jedynie rozpocząć proces diagnostyczny).